moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
BADANIA MIKROSKOPOWE W NAUKACH O ZIEMI (FAKULTET)
BADANIA MIKROSKOPOWE W NAUKACH O ZIEMI (FAKULTET)

Typ zajęć: Wykład
Osoby prowadzące: dr inż. Miłosz Huber
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 2
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do zaliczenia 15
Studiowanie literatury 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy związanej z budową i zasadą działania mikroskopu optycznego (polaryzacyjnego) i elektronowego. Omówione zostaną w szczególności sposoby identyfikacji skał i badań fazowych z użyciem technik w świetle przechodzącym i odbitym, stolika Fiodorowa, zastosowania katodoluminescencji oraz badań z użyciem skaningowego mikroskopu elektronowego z przystawkami EDS, CL i EBSD. Omówienie zastosowania tych technik badawczych w naukach o ziemi
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
  1. Budowa mikroskopu polaryzacyjnego optycznego.
  2. Charakterystyka badań z użyciem światła przechodzącego.
  3. Charakterystyka badań z użyciem światła odbitego.
  4. Wprowadzenie w mikroskopie elektronową, omówienie budowy skaningowego mikroskopu elektronowego.
  5. Omówienie zasady działania przystawek EDS, CL, EBSD.
  6. Zastosowanie technik badawczych mikroskopii w naukach o Ziemi.
Literatura:
  1. „Metody doswiadczalne fizyki ciała stałego” Andrzej Oleś. WNT, 1998
  2. „Fizyczne metody badań w biologii, medycynie, i ochronie środowiska, Andrzej Hrynkiewicz, Eugeniusz Rokita, PWN 1999,
  3. „Ilościowa analiza mikroskopowa skał”, Tadeusz Ratajczak, Janusz Magiera, Andrzej Skowroński, Tadeusz Tumidajski, Wyd AGH 1998.
  4. Rozpoznawanie minerałów, Andrzej Bolewski, Andrzej Manecki, WG 1990
  5. Rentgenowska Tomografia Teksturalna Jan T. Bonarski, Wyd PAN 2001
  6. Badania katodoluminescencyjne minerałów, Magdalena Sikorska, Wyd. PIG 2005
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Student odróżnia mikroskop optyczny – polaryzacyjny. Rozumie budowę mikroskopu elektronowego, ma pogłębioną wiedzę na temat ich działania i technik badawczych profil ogólnoakademicki K_W05, P2A_W03, profil praktyczny K_W05, P2P_W03
W2. Zna podstawowe cechy identyfikowane za pomocą mikroskopii w świetle przechodzącym i odbitym, oraz za pomocą skaningowego mikroskopu elektronowego z przystawkami profil ogólnoakademicki K_W05, P2A_W03, profil praktyczny K_W05, P2P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Umie współpracować ze specjalistą przy mikroskopie optycznym, polaryzacyjnym. Odróżnia techniki badawcze w świetle przechodzącym i odbitym profil ogólnoakademicki K_U04, P2A_U01, profil praktyczny K_U05, P2P_U01
U2. Umie współpracować ze specjalistą przy skaningowym mikroskopie elektronowym z przystawkami EDS, CL, EBSD; profil ogólnoakademicki K_U04, P2A_U01, profil praktyczny K_U05, P2P_U01
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Student jest świadomy konieczności stałego doskonalenia swoich kompetencji personalnych; profil ogólnoakademicki K_K01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07, profil praktyczny K_K01, P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07
Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie pisemne
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny
Prezentacja multimedialna
Dyskusja
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1.wykład – zaliczenie pisemne
Wymagania wstępne:
Uwagi: